Лубенська мистецька школа розпочала своє функціонування з 01.01.2022 року на основі злиття двох шкіл – художньої і музичної за двома адресами: вулиця Мистецька, 17 і вулиця Лисенка, 13 із загальним контингентом 648 учнів.
У м. Лубни попередньо функціонувало 2 початкових спеціалізованих мистецьких навчальних заклади (школи естетичного виховання): Лубенська музична школа (дата створення – 1954 рік) та художня (дата створення -1975 рік), засновником яких була міська рада.
Мистецька школа як комунальний заклад освіти у сфері культури належить до базової мережі закладів культури громади, у своїй діяльності керується Законами України «Про культуру», «Про освіту», «Про позашкільну освіту», іншими нормативними актами.
Школа працює за наскрізними освітніми програмами початкової спеціалізованої мистецької освіти з музичного мистецтва: інструментальні класи ( фортепіано, електронні клавішні (синтезатор), скрипка, віолончель, флейта, кларнет, саксофон, труба, бандура, гітара, баян, акордеон, сопілка), клас хорового та сольного співу ( академічний, естрадний, хоровий спів), з хореографічного мистецтва (народно-сценічний, класичний та сучасний танець), образотворчого мистецтва ( малюнок, живопис, скульптура, композиція, історія мистецтв) та навчальними програмами з предметів музичного, хореографічного, образотворчого мистецтва.
Лубенська мистецька школа красива та затишна, з надзвичайно світлою аурою. Її господарі - 648 талановитих хлопчиків та дівчаток, які осягають секрети інструментальної музики, образотворчого, хореографічного та вокально-хорового мистецтва, та їх викладачі - захоплені загальною справою кваліфіковані фахівці.
Завдяки турботі лубенської влади, яка створила прекрасні умови для перебування у ній, юні лубенці здобувають тут комплексну естетичну освіту, долучаючись до неповторного світу мистецтва.
Розвиток Лубенської мистецької школи спрямований на створення рівного доступу до отримання якісної мистецької освіти, поліпшення матеріально – технічної та навчальної бази, забезпечення формування інтелектуального потенціалу громади шляхом створення оптимальних умов для виявлення обдарованих дітей, надання їм підтримки у розвитку творчого потенціалу, самореалізації та постійного духовного самовдосконалення, використання специфічних форм і методів для роботи з учнями з більшою мотивацією до навчання та підвищення професійної компетентності викладачів.
Школу очолює директор Самойленко Людмила Олександрівна, у підпорядкуванні якої розпочали роботу 3 заступники: з навчально-виховної роботи – Потоцька Любов Михайлівна; з навчально-методичної роботи – Мисник В’ячеслав Васильович; з навчальної роботи – Даниленко Олександр Володимирович.
Школа є юридичною особою, діє на підставі Статуту, має бланки встановленого зразка, штамп, печатку зі своїм найменуванням, ідентифікаційний код, має самостійний кошторис, самостійний баланс, власну бухгалтерію та інші атрибути юридичної особи.
Заклад надає державні гарантії естетичного виховання через доступність до надбань вітчизняної і світової культури, створює сприятливі умови для забезпечення творчого, інтелектуального та духовного розвитку підростаючого покоління, рівних можливостей у здобутті якісної мистецької освіти, долучення до мистецтва, розвиток творчих здібностей, набуття початкових професійних навичок, виявлення найбільш обдарованих дітей та підготовка їх до вступу у вищі навчальні заклади художньо-мистецького спрямування.
Школа провадить свою діяльність за такими напрямами позашкільної освіти:
- художньо-естетичний, що забезпечує розвиток творчих здібностей, обдарувань та набуття здобувачами практичних навичок, оволодіння знаннями у сфері вітчизняної і світової культури та мистецтва;
- мистецький, що забезпечує набуття здобувачами спеціальних мистецьких виконавських компетентностей у процесі активної мистецької діяльності.
Право вступу до школи мають громадяни України та громадяни іноземних держав, що мешкають на території країни.
Прийом до школи здійснюється на конкурсній основі під час вступних прослуховувань та іспитів. Школа проводить прийом учнів віком від 6 років і старше з терміном навчання від 6 до 8 років (в залежності від віку дитини).
Термін навчання учнів закладу визначається відповідно до наскрізних освітніх програм та навчальних планів, створених школою та затверджених педагогічною радою закладу і Засновником.
Навчально-виховний процес поєднує індивідуальні і колективні форми роботи:
- індивідуальні та групові уроки;
- репетиції;
- конкурси, фестивалі, олімпіади, концерти;
- лекції, бесіди, вікторини, екскурсії, виставки, пленери;
- позаурочні заходи, а також інші форми, передбачені Статутом.
Випускникам закладу, які в установленому порядку склали випускні іспити, видається документ про позашкільну освіту.
Плата за навчання у мистецькій школі затверджується щорічно на засіданні виконавчого комітету Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області. Безоплатно навчаються учні таких пільгових категорій:
діти з багатодітних сімей
діти з малозабезпечених сімей
діти-сироти
діти з інвалідністю
діти, позбавлені батьківського піклування
З метою виконання завдань та забезпечення найбільш сприятливих умов для розвитку інтересів і здібностей учнів у Лубенській мистецькій школі працює сім відділів:
Фортепіанний відділ є одним з найчисленніших у школі, тут навчається 122 учні згідно навчальної програми з навчальної дисципліни «Музичний інструмент фортепіано».
Окрім занять за фахом учні фортепіанного відділу відвідують групові заняття з таких предметів як сольфеджіо, колективне музичення. Встановлення міжпредметних зв'язків з колегами-викладачами музично-теоретичних дисциплін тут розглядається як важлива складова в оптимізації учбового процесу.
Педагоги відділу - високопрофесійні наставники з великим життєвим досвідом, великі ентузіасти, які багато років займаються залученням дітей до неповторного світу музики. В ході навчання вони захоплюють своїх вихованців цікавим підбором репертуару, професійним виконавським показом, будять у них інтерес до музикування, що сприяє розкриттю емоційного світу дітей. Окрім напрацювання у юних музикантів навичок гри на інструменті педагоги займаються їх музичним вихованням, виробляють культуру поведінки, учать за допомогою мистецтва управляти своїми емоціями, розвивати природні схильності і самостійність мислення.
На фортепіанному відділі створено багато фортепіанних ансамблів малої форми: дуети, тріо, квартети, секстети, учасники яких – неодноразові лауреати обласних, всеукраїнських та міжнародних конкурсів.
- оркестровий (завідувач – Романченко Альбіна Леонідівна)
Оркестровий відділ існує практично з моменту відкриття школи, на ньому навчається 51 учень згідно навчальних програм по інструментах. На оркестровому відділі учні оволодівають тонкощами гри на таких інструментах: скрипці, віолончелі, саксофоні, кларнеті, флейті, трубі.
Головні цілі та завдання відділу – збереження, розвиток і примноження кращих традицій виконавського мистецтва, ознайомлення з національною музичною культурою різних країн і народів; формування та виховання художнього смаку учнів.
Ці інструменти від природи наділені особливим багатством виразних засобів, глибиною та соковитістю звучання. Вони мають великі можливості жанрового перевтілення: строгі і колоритні в класиці, романтичні і яскраві в естраді, експресивні і віртуозні в джазі.
Учні оркестрового відділу, крім отримання базових знань нотної грамоти та ігрових навичок, мають можливість розкрити свої творчі здібності завдяки сольній і ансамблевій грі.
Ведучими колективами відділу є ансамбль скрипалів під керівництвом Альбіни Романченко (концертмейстер – Людмила Самойленко), духовий оркестр (керівник – Валерій Рябцев), джазова група «Школа Діксі», дует саксофоністів : Єва Данилко, Валерій Рябцев.
Сольні виконавці та колективи відділу є неодноразовими лауреатами обласних, всеукраїнських та міжнародних конкурсів.
· народних інструментів (завідувач – Бобиренко Лариса Миколаївна)
Відділ народних інструментів створений з дня заснування закладу, кількість учнів, які навчаються на ньому, складає 136 вихованців.
Він вирізняється з-поміж інших великою палітрою барв та тембрів, так як поєднує в собі різні за характерами та призначенням інструментами: бандуру, гітару, баян, акордеон, сопілку. Таке поєднання відкриває великі можливості для інструментів у творчих колективах: ансамблях, оркестрах, пошуку цікавих тембральних поєднань. Саме в рамках цього відділу формується цілий ряд мистецьких колективів: оркестр народних інструментів (можливі різні варіанти такого складу), ансамблі баяністів-акордеоністів, ансамблі бандуристів та різноманітні «мішані» склади.
Сьогодні на відділі працюють такі колективи:
Ансамбль народних інструментів викладачів «Посулля» (керівник – В’ячеслав Мисник)
Ансамбль бандуристів ( керівник – Лариса Бобиренко)
Ансамбль гітаристів (керівник – Лариса Потенко)
Ансамбль гітаристів (керівник – Оксана Мисник)
Тріо бандуристів (керівник – Лариса Бобиренко)
Квартет бандуристів(керівник – Лариса Бобиренко)
Учні і викладачі відділу постійно беруть участь у різноманітних концертах та конкурсах різних рівнів, де неодноразово ставали переможцями. Багато випускників відділу продовжують навчання в середніх та вищих навчальних закладах, а також працюють у музичних закладах міста та області.
Досвідчені викладачі відділу спрямовують свою роботу на відкриття дітям чистого джерела духовності свого народу.
· вокально-хоровий (завідувач – Федченко Віра Михайлівна)
Вокально-хоровий відділ у школі – це класи сольного і хорового співу, на якому вокалом займається 68 учнів.
Спів для дитини – таке ж природне явище, як і дихання. Більшість з нас є прихильниками гарного співу. Вмінням володіти своїм голосом, секретами вокалу з дітьми з задоволенням діляться викладачі нашої школи.
Співоче мистецтво – важливий елемент духовної та естетичної насолоди. Єдність тексту і мелодії народжує сенс, здатний виховувати, формувати погляди людини, вчить відчувати та співпереживати. Музика може повністю змінювати світогляд людей і навіть спонукати на ті чи інші вчинки.
Щоб навчити дитину співати, викладачі допомагають їй повірити в свої природні сили і здiбностi, відкинути всі сумніви, прагнути з допомогою наполегливої праці повної покори голосу, вчить володіти музичним слухом, відчуттям ритму, гарною вимовою і таким чином розвивати свої вокальні здібності.
Талановиті діти класу сольного співу неодноразово ставали переможцями обласних, всеукраїнських, міжнародних конкурсів, фестивалів та активно брали участь у концертній діяльності школи і загальноміських заходах Лубенської громади.
У 2021-2022 навчальному році у школі створено клас хорового співу, який складався з 22 учнів. Зараз на ньому навчається 32 учні.
На базі відділу працюють такі вокально-хорові колективи малих та великих форм:
жіночий хоровий колектив викладачів «Пастораль» ( керівник – Юлія Гриша)
вокальний ансамбль «Рондо» (керівник – Віра Федченко)
вокальний дует «Браво» (керівник – Віра Федченко)
хоровий колектив «Домінанта» (керівник – Віра Федченко)
вокальний ансамбль «Роксолана» (керівник – Олена Тесленко).
Невеликий викладацький склад вокально-хорового відділу аж ніяк не відображається на якості роботи. Навпаки, учні відділу щороку примножують славу школі на численних конкурсах різних рівнів.
· хореографії (завідувач – Зосенко Леся Юріївна)
Відділ хореографії у нашій школі – найчисельніший за кількістю дітей: на ньому навчається 148 учнів, де вихованці опановують такі види хореографічного мистецтва: класичний, народно-сценічний та сучасний танець.
Танець – це вираження думки і почуття засобами умовних рухів – жестів і поз. Він виконується під музику, з якої черпає свій зміст. Це прекрасний світ, який насичений радістю, здоров’ям, красою – як фізичною, так і духовною.
Якщо ви оберете хореографію, то, крім спортивних навантажень, ваша дитина навчиться красиво танцювати під будь-яку музику, отримає нових друзів і матиме масу приємних емоцій.
Удосконалюючи фізичну форму, танець виявляє цілющий вплив на емоційно- психологічний стан людини, так як дає вихід емоціям і почуттям, вивільнюючи їх шляхом гармонійно скоординованих рухів розуму і тіла.
Саме танець позбавить від невпевненості, комплексів, а також допоможе підвищити самооцінку.
Класичний танець користується великою популярністю в усьому світі, так як це основа будь-яких видів танців і система виразних засобів хореографічного мистецтва. Це велика гармонія поєднання рухів з класичною музикою. Навчання класичному танцю включає в себе: вивчення основних позицій рук, ніг і постановки корпусу, ознайомлення з професійною термінологією, історією розвитку балету, постановку маленьких класичних форм.
Пізнаючи класичний танець, ми пізнаємо хореографічне мистецтво в цілому.
Народно-сценічний танець Він настільки ж різнобарвний, як різноманітне життя і культура різних народів. Таке розмаїття танців народилося від характеру народів, їх життя і образу занять.
Народні танці займають значне місце в культурі кожного народу й етносу земної кулі поряд із народною піснею та народними звичаями.
Сучасний танець
Сучасний танець як вид хореографічного мистецтва, головними аспектами якого є експеримент, досвід, дослідження та прояв внутрішнього стану сучасної людини мовою тіла.
На відділі хореографії створено такі танцювальні колективи:
хореографічний колектив народного танцю «Барви» (керівник – Анатолій Царюк)
хореографічний колектив «Самоцвіт» (керівник – Леся Зосенко)
хореографічний колектив «Фенікс» (керівник – Марина Чернова)
хореографічний колектив «Ритм» (керівник – Інна Ольська)
хореографічний колектив «BRILLIANT» (керівник – Оксана Романцова)
колектив барабанщиць (керівник – Марина Чернова)
· музично-теоретичних дисциплін (завідувач – Гриша Юлія Михайлівна)
Відділ забезпечує вивчення цілого комплексу музично-теоретичних дисциплін. Це сольфеджіо, українська та зарубіжна музична література, хор, слухання музики та музична грамота (для відділу хореографії). Опанування цих дисциплін сприяє вихованню професійного слуху майбутніх музикантів, вокалістів та хореографів, забезпечує основи музичної грамотності, розвиває творчі здібності.
Один з пріоритетних напрямків роботи викладачів – просвітницька діяльність, мета якої підвищення загальної музичної культури, пропагування кращих зразків української і світової музики, виховання естетичного смаку молоді, формування любові до історії, культури рідного краю.
У приміщенні колишньої художньої школи з 01.01.2022 року функціонує відділ образотворчого мистецтва, де навчаються 123 учні.
· образотворчого мистецтва(завідувач-Даниленко Олександр Володимирович)
Людині завжди було властиве прагнення до відображення навколишнього світу в пластичних образах. Мета образотворчого мистецтва – розвиток творчих здібностей і відчуття прекрасного, уяви, фантазії.
Займаючись творчістю на уроках малюнка, живопису, композиції, сульптури, історії мистецтв, діти вдосконалюють природні здібності і вчаться реалізовувати свої ідеї.
Для батьків головне – не прогавити, розгледіти ці здібності і скерувати дитину у потрібному напрямку.
Живопис. Під час занять з предмета «Живопис» учні школи вивчають роботу з кольором, використання світла і тіні, холодних і теплих відтінків, вчаться застосовувати експресивні якості кольору, творчо інтерпретувати натуру і багато іншого.
Малюнок. Малюнок є найважливішим предметом у художньому вихованні дітей. Малювання з натури сприяє художньому освоєнню реального світу, розвиває естетичне ставлення до предметів і явищ дійсності. Під час проходження курсу учні опановують основи перспектив, поняття про світлотіні, деякі відомості про пластичну анатомію тварин і людини. Водночас вони набувають навичок послідовної роботи над малюнком за принципом від загального до конкретного та опановують технічні прийоми малюнка від простого до більш складного.
Композиція. Під час занять з предмету «Композиція» діти вчаться розподіляти предмети і фігури у просторі, на практиці встановлювати співвідношення об'ємів, світла і тіні, кольору тощо.
Скульптура. На заняттях з предмету «Скульптура» діти вивчають художньо-виразні засоби скульптури, побудову об'ємної форми, пластику, фактури, можливості матеріалів для реалізації творчого задуму скульптора.
Історія мистецтв. На уроках «Історії мистецтв» учні вивчають види і жанри образотворчого мистецтва, історію їх виникнення, вплив на культуру, основні течії та епохи у мистецтві.
До щорічних творчих заходів можна віднести проведення підсумкових виставок, пленерної практики, участь у різних міських, обласних, всеукраїнських та міжнародних конкурсах дитячої та юнацької творчості.
Пріоритетними завданнями для відділу образотворчого мистецтва є:
- естетична освіта дітей;
- художнє просвітництво;
- виставкова діяльність;
- пошуки нових форм художньо-виховної роботи.
Колектив викладачів відділу образотворчого мистецтва складається з педагогів-однодумців, ентузіастів і творчих особистостей. Усі викладачі відділу постійно вдосконалюють методики викладання предметів і намагаються у процесі занять передати дітям знання, професійні секрети і своє захоплення мистецтвом.
Відділи проводять роботу з підвищення кваліфікації педагогічних працівників за напрямами діяльності. Підвищення кваліфікації проводиться у формі курсів, семінарів, лекційно-семінарських занять, конкурсів, тематичних творчих вечорів, круглих столів, конференцій з питань позашкільної мистецької освіти, майстер-класів, відкритих уроків, методичних доповідей, рефератів, лекцій-концертів,пленерів, художніх виставок тощо.
Учні та творчі колективи Лубенської мистецької школи постійно беруть участь у художніх виставках, пленерах, конкурсах, фестивалях обласного, всеукраїнського та міжнародного рівнів.
Взаємодія Лубенської мистецької школи з дитячими садками, загальноосвітніми школами, фаховими коледжами міста, галереєю образотворчого мистецтва – це давня традиція і невід’ємна частина позакласної роботи закладу.
З метою обміну досвідом з колективами кращих мистецьких шкіл розширюється коло співробітництва з іншими школами області. Організовуються та проводяться концерти, художні виставки учнями та викладачами Лубенської мистецької школи.
Продовжується робота з дітьми з особливими потребами в плані залучення їх до концертів в якості слухачів.
Поглиблюється робота з пропагування українського музичного мистецтва: популяризація та вивчення української культури, знання народних джерел і традицій, творчості сучасних українських композиторів.
Мережева взаємодія дозволяє охопити більшу кількість дітей поза музичною школою, сприяє розвитку творчого потенціалу дитини, його кругозору, виховання художнього смаку. Все це дозволяє досягнути основної мети: залучити якомога більшу кількість дітей до професійного навчання музиці.
На базі Лубенської мистецької школи проходять професійну практику студенти Гадяцького фахового коледжу культури і мистецтв імені І.П.Котляревського, Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г.Короленка, Київського національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова.
Взаємодіючи зі студентами, адміністрація школи зможе оцінити їх професійну компетентність в педагогічній діяльності, надати підтримку в психологічній адаптації в колективі, націлити на подальшу професійну діяльність в конкретних умовах.
Таким чином, школа має можливість не тільки обрати для себе майбутнього фахівця, але і брати участь в його професійному становленні. Це допомагає розвитку кадрової політики.
Школа пишається випускниками, які продовжують естафету поколінь, пов’язавши своє подальше життя з музикою, мистецтвом, продовживши навчання у вищих навчальних закладах культури і мистецтв.
За останні роки суттєво поліпшилась матеріально-технічна база : придбано нові музичні інструменти, новий одяг сцени, реконструйовано шкільну концертну залу, туалетні кімнати, закуплено господарчий інвентар, комп’ютери і іншу оргтехніку.
Дирекція школи вбачає перспективу розвитку закладу:
- у розширенні доступності початкової мистецької освіти
- у залученні здібних та обдарованих дітей та збільшенні кількості учнів у закладі
- у збільшенні кількості учнів, які продовжили навчання у вищих навчальних закладах мистецького спрямування
- у підвищенні загального культурного рівня молоді
- у сприянні розвитку інтелектуальних і творчих здібностей підростаючого покоління відповідно до їх задатків та запитів
- у вихованні любові і поваги до народних традицій та звичаїв, духовного і культурного надбання
- у підвищенні фахової кваліфікації кадрового потенціалу закладу
- у підвищенні іміджу та конкурентоздатності навчального закладу
- у застосуванні в роботі закладу інноваційних методик, реалізації нових підходів до формування середовища, що сприяє найбільш повному виявленню і розвитку здібностей та інтересів учнів.
- у створенні безпечних умов праці та навчанні у закладі, посиленні соціального захисту учасників навчально-виховного процесу.
Найважливіша місія мистецької освіти – виявляти, плекати і розвивати здатність кожної дитини, яка виявила здібності та бажання, навчатися мистецтву.