Аналіз регуляторного впливу
проєкту рішення Лубенської міської ради «Про затвердження Порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території Лубенської територіальної громади»
І. Визначення проблеми
Чинне Положення про Порядок проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території міста Лубни, затверджене рішенням Лубенської міської ради від 07.09.2012 року, на даний час не відповідає оновленому адміністративно-територіальному устрою Лубенської територіальної громади та вимагає відповідних змін для забезпечення можливості проведення такого конкурсу на всій території громади.
До складу Лубенської територіальної громади входить 63 населених пункти і близько 28 % населення громади поки що не забезпечені послугами з вивезення твердих побутових відходів.
Таким чином, виникла необхідність у нормативному врегулюванні відносин у сфері поводження з твердими побутовими відходами на всій території Лубенської територіальної громади з метою забезпечення у повній мірі законних інтересів жителів усіх населених пунктів громади, фізичних та юридичних осіб на надання цих послуг.
Розроблення Порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території Лубенської територіальної громади (далі – Порядок проведення конкурсу) зумовлене необхідністю:
- дотримання вимог законів України «Про житлово-комунальні послуги», «Про відходи»;
- дотримання вимог постанови КМУ № 1173 від 16.11.2011 року «Питання надання послуг з вивезення побутових відходів», постанови КМУ № 1070 від 10.12.2008 року «Про затвердження Правил надання послуг з поводженням з побутовими відходами»;
- потребою створення конкуренції на ринку житлово-комунальних послуг, забезпечення конкурсного відбору виконавців послуг з вивезення твердих побутових відходів на території населених пунктів Лубенської територіальної громади, які спроможні надавати послуги належної якості з дотриманням вимог чинного законодавства України у цій сфері.
Основні групи, на які проблема справляє вплив:
-
Групи
Так
Ні
Громадяни
+
Держава
+
Суб’єкти господарювання,
+
у тому числі суб’єкти малого підприємництва
+
Дана проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів або за допомогою чинних регуляторних актів, так як здійснення вищезазначених заходів є засобом державного регулювання та відповідно до чинного законодавства є компетенцією міської ради.
II. Цілі державного регулювання
Основними цілями прийняття проєкту регуляторного акта є:
-
приведення порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території Лубенської територіальної громади до вимог чинного законодавства України;
-
забезпечення чіткого та прозорого механізму проведення конкурсу та визначення виконавців послуг з вивезення побутових відходів у Лубенській територіальній громаді;
-
створення конкурентного середовища у сфері поводження з твердими побутовими відходами на території громади;
-
задоволення потреб громадян та суб’єктів господарювання в отриманні стабільних та якісних послуг з вивезення твердих побутових відходів.
ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення встановлених цілей
1. Визначення альтернативних способів.
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
Альтернатива № 1. Збереження існуючого стану |
Ця альтернатива є неприйнятною як для мешканців територіальної громади, так і для органів місцевого самоврядування, оскільки діюче Положення про порядок проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території міста Лубни, затверджене рішенням Лубенської міської ради від 07.09.2012 року, регулює відносини у цій сфері виключно на території м. Лубни і відповідно потребує змін у частині розширення його дії на всю територію громади. |
Альтернатива № 2. Прийняття регуляторного акта |
Спосіб є прийнятним. Прийняття даного регуляторного акта приведе Порядок проведення конкурсу у відповідність до чинних нормативно-правових актів, дасть змогу визначити виконавців послуг з вивезення твердих побутових відходів на території населених пунктів Лубенської територіальної громади, забезпечити існування добросовісної конкуренції на ринку поводження з твердими побутовими відходами. |
2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей.
Оцінка впливу на сферу інтересів держави (органів місцевого самоврядування).
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива № 1. Збереження існуючого стану |
Відсутні. Невідповідність діючого порядку проведення конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території громади вимогам чинного законодавства України. |
Витрати на ліквідацію стихійних звалищ, усунення наслідків забруднення довкілля
|
Альтернатива № 2. Прийняття регуляторного акта |
1.Реалізація державної політики у сфері житлово-комунального господарства. 2.Удосконалення нормативно-правової бази, зокрема врегулювання порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території Лубенської громади. 3.Створення умов для запобігання шкідливому впливу побутових відходів на довкілля і здоров’я людини. |
Витрати робочого часу, необхідного для підготовки та розроблення регуляторного акта та проведення конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян.
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива № 1. Збереження існуючого стану |
Відсутні |
Відсутні |
Альтернатива № 2. Прийняття регуляторного акта |
1. Забезпечення жителів Лубенської територіальної громади послугами з вивезення твердих побутових відходів. 2. Покращення санітарного стану населених пунктів (у т.ч. сільських). 3. Зменшення ризиків завдання шкоди життю і здоров’ю мешканців громади. |
Відсутні |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання.
Показник |
Великі |
Середні |
Малі |
Мікро |
Разом |
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць |
- |
- |
1 |
2 |
3 |
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків |
0% |
0% |
33% |
67% |
100% |
Примітка: Практика проведення попередніх конкурсів на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів у місті Лубни та області в цілому свідчить про те, що учасниками таких конкурсів можуть бути не більше трьох суб’єктів господарювання, з невеликою кількістю працівників.
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива № 1. Збереження існуючого стану |
Відсутні. Відсутність можливості для суб’єктів господарювання щодо здійснення господарської діяльності на території всіх населених пунктів Лубенської територіальної громади. |
Відсутні. |
Альтернатива № 2. Прийняття регуляторного акта |
1. Створення умов для прозорого, відкритого відбору виконавця послуг з вивезення рідких побутових відходів на території населених пунктів Лубенської територіальної громади. 2.Стимулювання підвищення ефективності діяльності суб’єктів господарювання. 3.Розвиток конкурентного середовища у сфері поводження з побутовими відходами. |
Витрати суб’єктів господарювання, пов’язані з процедурою підготовки та подачі документів на участь у конкурсі. |
IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Оцінка ступеня досягнення визначених цілей визначається за чотирибальною системою, де:
4 - цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше існувати не буде);
3 - цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть);
2 - цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними);
1 - цілі прийняття регуляторного акта, які не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати).
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) |
Бал результативності (за чотири-бальною системою оцінки) |
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
Альтернатива № 1. Збереження існуючого стану |
1 |
Проблема продовжує існувати. Залишається неврегульованим питання проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на всій території Лубенської територіальної громади. |
Альтернатива № 2. Прийняття регуляторного акта |
4 |
Цілі прийняття даного регуляторного акта будуть досягнуті у повній мірі. З’явиться можливість запровадження послуг з вивезення твердих побутових відходів на території всіх населених пунктів територіальної громади (у т.ч. сільських). Проведення конкурсу на визначення їх виконавців буде проводитись у відповідності до вимог законодавства. |
Рейтинг результативності |
Вигоди (підсумок) |
Витрати (підсумок) |
Обгрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
Альтернатива №1 Збереження існуючого стану |
Відсутні |
Витрати органів місцевого самоврядування на ліквідацію стихійних звалищ, усунення наслідків забруднення довкілля
|
Ця альтернатива є неприйнятною через те, що діюче Положення про порядок проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території міста Лубни, не відповідає вимогам чинного законодавства України та не регулює відносини у сфері поводження з побутовими відходами на території всієї територіальної громади. |
Альтернатива №2 Прийняття регуляторного акта |
Забезпечення прозорих умов проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території населених пунктів Лубенської територіальної громади. |
Витрати суб’єктів підприємницької діяльності, пов’язані з процедурою подання документів на участь у конкурсі. |
Даний альтернативний спосіб є найбільш придатним для вирішення проблеми та досягнення визначених цілей.
|
Рейтинг |
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи |
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Альтернатива №1 Збереження існуючого стану |
Не забезпечує виконання вимог чинного законодавства, проблеми залишаться невирішеними. |
На дію запропонованого регуляторного акта можуть вплинути зміни в чинному законодавстві України у сфері надання послуг з вивезення твердих побутових відходів |
Альтернатива №2 Прийняття регуляторного акта |
Перевага обраної альтернативи полягає у забезпеченні досягнення цілей регуляторного акта щодо створення умов для прозорого, відкритого відбору виконавця послуг з вивезення рідких побутових відходів на території населених пунктів Лубенської територіальної громади. |
На дію запропонованого регуляторного акта можуть вплинути зміни у чинному законодавстві України у сфері надання послуг з вивезення твердих побутових відходів |
V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання проблеми
Механізмом, який забезпечить розв’язання визначеної проблеми, є прийняття регуляторного акта – рішення Лубенської міської ради «Про затвердження Порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території Лубенської територіальної громади». Вказаним Порядком будуть визначені процедури підготовки та проведення конкурсу на визначення виконавця послуг з вивезення твердих побутових відходів на території Лубенської територіальної громади.
Розв’язання проблеми шляхом прийняття регуляторного акта відповідає принципам державної регуляторної політики: доцільності, адекватності, ефективності, збалансованості, передбачуваності, прозорості та врахування громадської думки.
Крім того, впровадження регуляторного акта передбачає здійснення органом місцевого самоврядування ряду організаційних заходів щодо забезпечення інформування громадськості шляхом оприлюднення його в засобах масової інформації та мережі Інтернет, опрацювання отриманих пропозицій та зауважень, здійснення відстеження його результативності відповідно до вимог чинного законодавства.
-
Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги
Органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування не несуть прямих витрат на виконання вимог регуляторного акта – рішення Лубенської міської ради «Про затвердження Порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території Лубенської територіальної громади».
Розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб’єктів малого підприємництва надані в додатку (М-Тест).
VIІ. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Запропонований регуляторний акт є довгостроковим. Доповнення та зміни можуть вноситися до нього після внесення відповідних змін до чинного законодавства України чи у разі потреби за підсумками аналізу його результативності.
VIIІ. Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Результативність регуляторного акта буде встановлюватися протягом різних періодів після набрання чинності даного рішення. Обов'язковими показниками під час здійснення відстеження результативності акта мають бути:
-
Розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів і державних цільових фондів, пов’язаних з дією акта.
-
Кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюється дія регуляторного акта.
-
Розмір коштів і час, витрачені суб’єктами господарювання та/або фізичними особами, пов’язані з виконанням вимог акта.
-
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень регуляторного акта.
Крім того, будуть визначатися кількісні та якісні показники виконання даного рішення, зокрема щодо кількості конкурсів на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на всій території Лубенської територіальної громади, проведених протягом встановленого періоду, та результативності їх проведення.
ІХ. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
Відстеження результативності регуляторного акта здійснюватиметься Управлінням житлово-комунального господарства виконавчого комітету Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області.
Стосовно акта буде здійснюватися базове, повторне та періодичне відстеження його результативності у терміни, встановлені ст. 10 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Метод проведення відстеження результативності – статистичний. Відстеження результативності здійснюватиметься на підставі даних Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Лубенської міської ради про результати роботи відповідного конкурсного комітету, збору і аналізу інформації зацікавлених юридичних та фізичних осіб, зауважень та пропозицій від населення та суб’єктів господарювання.
В.о. начальника Управління
житлово-комунального господарства,
начальник відділу благоустрою Олександр ЯРЕМЕНКО
Додаток 1
ТЕСТ
малого підприємництва (М-Тест)
1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання.
Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулюванняна суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, було проведено розробником у період з 01.02.2023 р. по 31.02.2023 р.
№ п/п |
Вид консультації |
Кількість учасників, осіб |
Основні результати консультацій (опис) |
1 |
Нарада в Управлінні житлово-комунального господарства виконавчого комітету Лубенської міської ради |
3 |
Прийняття рішення щодо розробки проєкту рішення Лубенської міської ради «Про затвердження Порядку проведення конкурсу на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території Лубенської територіальної громади» |
2 |
Телефонні консультації |
5 |
Отримання інформації та пропозицій щодо розробки регуляторного акта та аналізу регуляторного впливу. |
-
Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та малі):
-
кількість суб'єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання: 3 од., у тому числі малого підприємництва - 1 од. та мікропідприємництва - 2 од.;
-
питома вага суб'єктів малого підприємництва у загальній кількості суб'єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив, - 100 %.
Примітка: Регулювання акта стосується суб’єктів господарювання, які матимуть намір взяти участь у конкурсі на надання послуг з вивезення твердих побутових відходів на території Лубенської територіальної громади. Практика проведення попередніх конкурсів на надання цих послуг у місті Лубни та районі, свідчить про те, що учасниками таких конкурсів можуть бути не більше трьох суб’єктів господарювання, з невеликою кількістю працівників.
-
Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання
-
№ з/п
Найменування оцінки
У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання)
Періодичні (за наступ-ний рік)
Витрати за
п’ять років -
Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання
-
1
Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів)
-
-
-
2
Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування
-
-
-
3
Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати - витратні матеріали)
-
-
-
4
Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування)
-
-
-
5
Інші процедури (уточнити)
-
-
-
6
Разом, гривень Формула: (сума рядків 1 + 2 + 3 + 4 + 5)
-
-
-
7
Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць
-
-
-
8
Сумарно, гривень Формула: відповідний стовпчик “разом” Х кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання (рядок 6 Х рядок 7)
-
-
-
-
Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування
-
9
Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання (ознайомлення з регуляторним актом, умовами конкурсу,
оціночно 1 год.*40,46 грн./год.)
40,46 грн.
-
40,46 грн.
10
Процедури організації виконання вимог регулювання
(витрати часу на підготовку пакету документів на участь в конкурсі,
оціночно за даними СПД - 3 год.*40,46 грн./год.)
121,38 грн.
-
121,38 грн.
11
Процедури офіційного звітування
-
-
-
12
Процедури щодо забезпечення процесу перевірок
-
-
-
13
Інші процедури (уточнити)
-
-
-
14
Разом, гривень Формула: (сума рядків 9 + 10 + 11 + 12 + 13)
161,84 грн.
-
161,84 грн.
15
Кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць
3
16
Сумарно, гривень Формула: відповідний стовпчик “разом” Х кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання
(рядок 14 Х рядок 15)
485,52 грн.
Х
485,52 грн.
Розрахунок бюджетних витрат на адміністрування регулювання:
Розрахунок бюджетних витрат на адміністрування регулювання для відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, що залучений до процесу регулювання не здійснювався, оскільки організатор конкурсу - виконавчий комітет Лубенської міської ради не несе додаткових витрат на здійснення адміністрування регулювання.
-
Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
-
№ з/п
Показник
Перший рік регулювання (стартовий)
За п’ять років
1
Оцінка “прямих” витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання
-
-
2
Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування
485,52 грн.
485,52 грн.
3
Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання
485,52 грн.
485,52 грн.
4
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва
-
-
5
Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання
485,52 грн.
485,52 грн.
5. Розроблення корегуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання
Виконавчий комітет Лубенської міської ради не має повноважень щодо встановлення пом’якшувальних заходів з адміністрування процедур з регулювання.
В.о. начальника Управління
житлово-комунального господарства,
начальник відділу благоустрою Олександр ЯРЕМЕНКО